Fransız haber ajansı AFP, yüksek enflasyonun Türkiye’de Ramazan coşkusunu olumsuz etkilediğini savunan bir analiz yayımladı. Ajansın yayımladığı “Türkiye’de yüksek enflasyon Ramazan coşkusunu azaltıyor” başlıklı haberde, “Birçok kişinin evde iftar hazırlamaya gücünün yetmediği” yorumu yapıldı.
Analizde, “Enflasyonun etkisini dengelemek için asgari ücret ve emekli maaşlarına yapılan düzenli artışlara rağmen yüksek fiyatlar, 31 Mart seçimleri öncesinde önemli bir konu olmaya devam ediyor” dendi.
Ayrıca Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın enflasyonu tek haneli rakamlara indirme vaadini sık sık dile getirdiği ve “geçmişte karşı çıkmasına rağmen Merkez Bankası’nın faiz oranlarını artırmasını kabul ettiği” değerlendirmesi paylaşıldı.
Merkez Bankası bugün açıkladığı kararla politika faizini 500 baz puan artırarak yüzde 50’ye çıkardı.
Ajans, haberinde İstanbul’da yaşayan yurttaşların görüşlerine de yer verdi.
Alışveriş yaparken her ürünün fiyatını karşılaştırdığını söyleyen Çiçek Akpınar, şöyle konuştu:
Borç içinde boğuluyorum. Bu fiyatlar ödenecek gibi değil. İftar için kendime ve çocuklarıma makarna ya da yumurta hazırlıyorum. Eskisi gibi akrabalarımı davet edemiyorum.
Soyadının paylaşılmasını istemeyen Mirza ise alım gücünün azaldığına dikkat çekerek, “Eskiden Ramazan boyunca haftanın her günü farklı bir yemek hazırlardık, böylece ailemizle güzel bir anı paylaşırdık. Şimdi hep aynı yemekleri pişiriyoruz, et de yiyemiyoruz” dedi.
Mısır Çarşısı esnaflarından Mehmet Masum, hurmanın kilosunun bir yıl içinde 80 TL’den 230 TL’ye yükseldiğine dikkat çekerek, “Ramazan ayı eskiden tüccarlar için en canlı dönemdi. Bu yıl durum böyle değil” ifadelerini kullandı.
Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK), şubatta enflasyonun bir önceki yılın aynı ayına göre yüzde 67,7 arttığını duyurmuştu. Diğer yandan haberde, Enflasyon Araştırma Grubu’nun (ENAG) aynı dönemdeki artışın yüzde 122 olduğunu bildirdiği hatırlatıldı.
Ajans ayrıca Türkiye Ziraat Odaları Birliği’nin geçen yılki Ramazan ayından bu yana 38 üründe fiyat artışı yaşandığını açıkladığına işaret etti.
Zeytinyağı fiyatlarının yüzde 149’luk artışla “lüks tüketim ürününe” dönüştüğü de yazıldı.